Baharat sektörü 2024 yılına güçlü başladı
Kekik ve defnenin üretim ve ihracatında dünya başkanı olan Türk baharat ihracatçıları 2024 yılına yüzde 51 artışla başladı. Baharat dalı Ocak-Şubat devrinde ihracatını 56 milyon dolardan 86 milyon dolara çıkardı. Bu ihracatın 54 milyon dolarlık kısmını ise Egeli ihracatçılar gerçekleştirdi. Baharat ihracatı ölçü bazında da birinci iki ayda yüzde 31 artışla 24 bin tona ulaştı.Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altındaki baharat ihracatçıları Ege Mobilya Kâğıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği ve Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği bünyesinde bulunuyor. Baharat ihracatını artırmak için iki Turquality Projesi Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği İdare Şurası Lideri Ali Fuat Gürle, “Türk besin eserlerinin ABD pazarında bilinirliğini ve ihracatını artırmak için Ege İhracatçı Birlikleri tarafından 6 yıldır TURQUALITY Projemizi yürütüyoruz. Bu projenin en kıymetli ayaklarından birisi Türk baharatlarının tanıtımıydı. Artık ise Birliğimiz ve Akdeniz Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği iştirakinde yürütülmesi planlanan “Turkish Herbal Tea” isimli Turquality Projemiz Ticaret Bakanlığı tarafından onaylandı. Proje ile 2023-2026 yılları ortasında 4 yıllık bir süreçte tanıtım faaliyetleri yürütmeyi, bu faaliyetlerle kekik, adaçayı, defne, biberiye, meyan kökü üzere eserlerin desteklenen kalemlerle tanıtımlarını yaparak ihracatta büyüme sağlamayı hedeflemekteyiz. ABD ve Almanya öncelikli maksat pazarlar olmak üzere maksat pazarlarda sıhhat temalı Türk tıbbi ve aromatik bitkilerinin bitki çayı özelinde tanıtımını yapmayı planlıyoruz.” dedi.Türkiye’nin baharat ihracatının merkez üssü Ege BölgesiEge Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği İdare Heyeti Lideri Muhammet Öztürk, “Türk baharat bölümü, 2023 yılında yüzde 10 artışla 186 milyon dolarlık baharat ihracatına imza attı. Türkiye’nin baharat ihracatının merkez üssü Ege Bölgesi ise baharat ihracatının yüzde 64’ünü gerçekleştirerek 118 milyon dolarlık dövizi Türkiye’ye kazandırdı. Türkiye'de üretilen baharatları, 2023 yılında 153 ülkeye ihraç ettik. 2023 yılında ihracatımızda birinci sırada olan ülkeler; ABD’ye 23 milyon dolarlık, Almanya’ya 21 milyon dolarlık, Çin’e 10 milyon dolarlık, Fransa ve Tayland’a 6 milyon dolarlık, Birleşik Krallık, Hindistan ve Hollanda’ya 4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Uzakdoğu’nun en büyük besin fuarı olan Foodex Japan Fuarı’na Türkiye Ulusal İştirak Tertibin bu yıl 26.’sını yaparak Türk baharatlarını da tanıtıyoruz. Japonya’nın son 5 yılda besin ithalatı yüzde 17’lik artışla 62 milyar dolardan 73,6 milyar dolara çıktı. Tıpkı periyotta Türkiye’nin Japonya’ya yaptığı besin ihracatı ise; yüzde 72’lik artışla 164 milyon dolardan 282 milyon dolara yükseldi. Japonya pazarında güçlüyüz, verimli bir fuar geçiriyoruz. Günümüzde yıllık 200 milyon dolar ihracat sayısına ulaşan baharat ihracatımızı uzun vadede 1 milyar dolar düzeyine taşımayı hedefliyoruz.” diye konuştu. Ürünlerdeki kalite sorunu üreticide çözülmeliEge Mobilya Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği İdare Heyeti Lider Yardımcısı Nurettin Tarakçıoğlu, “2023 yılında 51 milyon dolarla kekik, 45 milyon dolarla defne, 17 milyon dolarla kimyon, 14 milyon dolarla toz biber, 7 milyon dolarla sumak ve adaçayı en fazla ihraç ettiğimiz eserler ortasında yer alıyor. Avrupa Birliği başta olmak üzere tüm dünyaya ihracatın devamlılığı için eserlerdeki kalite meselesinin tahlili hayati kıymet taşıyor. Eserlerdeki kalite sorunu üreticide çözülmeli. Uzun müddettir Vilayet Tarım ve Orman Müdürlükleri ile birlikte toplantılar ve eğitimler düzenleyerek yabancı ot kalıntısı nedeniyle ortaya çıkan eserlerdeki kalite sıkıntısının ortadan kaldırılması için yapılması gerekenleri anlatıyoruz.” diye konuştu. Analiz fiyatları makul ve ihracatı takviyeler boyutta olmalıTarakçıoğlu, “Ürünlerdeki kalite meselesinin ortadan kaldırılması için Tarım Bakanlığı, ihracatçı ve üretici işbirliği yapmalı. Üretimden paketlemeye kadar tedarik zincirinin eksiksiz tahlile kavuşturulması lazım. Tahlil masrafları ihracatçıya maliyet oluşturuyor. Piyasa fiyatlarıyla tahlil yapılmalı. İhracatın önünü açmak için tahlil fiyatları makul ve ihracatı takviyeler boyutta olmalı. ABD pazarında ihracatımız istikrarlı bir halde devam ediyor. Uzakdoğu ve Avrupa’da defne ihracatında ağır artış var. Kekik ve adaçayında kalite sorunu var. Düşük kur ihracatçılar için sorun yaratıyor. Döviz kurları ihracatı takviyeler boyutta olmalı. Personellik ve güç maliyetleri arttı. Navlun fiyatları hareketlendi ve tekrardan yükselişe geçti. Enflasyonun hareketli olduğu bir ortamda maliyet yapmakta zahmet çekiyoruz.” dedi. Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı