Trafik sigortası ve kaskoda kullanım alışkanlığına nazaran prim ödeme uygulamaları başladı. Avrupa ve ABD’de başlayan uygulama kapsamında, risk primleri araç üzerindeki sensörler vasıtasıyla şoförlerin aracı kullanım formuna nazaran belirleniyor. Benzeri uygulamalar Türkiye’de de yavaş yavaş kullanıma giriyor. Falcons Sigorta İdare Konseyi Lideri Vedat Onuş, aracını agresif kullanan şoföre daha yüksek prim bedelli, sakin kullananlar için ise düşük prim bedelli poliçelerin yaygın biçimde kullanımının artık çok yakın olduğunu belirtti.
Yeni kuşak teknoloji uygulamalarıyla öne çıkan elektrikli ve otonom araçlar, üzerlerinde bulunan sensör, radar, kamera ve internet temasları sayesinde birçok sürüş verisinin ayrıntılı biçimde toplanmasına imkân sağlıyor. Maliyetleri ve riskleri düşürmek isteyen sigortacılık bölümü ise bu datalara dayanarak araç sahiplerinin kullanım alışkanlıklarına nazaran trafik sigortası ve kasko poliçesi hazırlamaya başladı.
Falcons Sigorta İdare Heyeti Lideri Vedat Onuş, bu çeşit poliçelerin Avrupa ve ABD’de kullanılmaya başlandığını, şahsa özel ve gerçek vakitli bilgiyle şekillenen sigortaların Türkiye’de de önümüzdeki süreçte yaygınlaşabileceğini belirtti.
Sensörler araçlardaki tüm sürüş bilgilerini topluyor
Onuş, kelam konusu uygulamanın, araç sürüş datalarının kullanılarak risk profili ve sigorta priminin hesaplanmasına dayandığını anlatarak, “Araçlarda bulunan sensörler aracın suratı, frenleme gücü, hızlanma ve viraj alma üzere hareketlerin datalarını toplayabiliyor. Bu sayede aracın seyahat boyunca nasıl kullanıldığını gösteren bir profil ortaya çıkıyor.” bilgilerini paylaştı.
Tehlikeli kullanan ve sürat yapan araç sahipleri yüksek bedelli prim ödeyebilir!
Sürüş alışkanlıklarında olağanın dışında bilgiler görülen araç sahiplerinin daha dikkatli olması gerekebileceğinin altını çizen Onuş, şöyle konuştu:
“Örneğin ani frenleme ya da hızlanma yapan, sürat limitlerini daima aşan, keskin dönüş hareketleri yapan ve aracın güvenlik donanımlarının çalışmasına neden olacak biçimde kullanan şoförler, daha yüksek trafik sigortası yahut kasko bedeli ödeyebilir.
Bu durum kullanıma bağlı olarak yeni poliçe devrinde daha düşük fiyatlı hale de dönebilir. Bununla birlikte şoförlerin aracı kullanım sayısına nazaran ek prim indirimleri de uygulanabilecek. Bu tıp sigorta poliçeleri, inançlı sürüşü teşvik ederek trafikte güvenliği artırabilir ve kaza sayısını azaltabilir. Böylelikle sigorta şirket için düşük risk, araba kullanıcısı için düşük maliyet oluşabilir.”
Elektrikli araçlar yaygınlaştıkça pazar daha da büyüyecek
Onuş, sürdürülebilirlik ve yeşil iktisat mevzuatları gereği, elektrikli araçların çoğalmasının sonucu olarak da bu tıp sigorta uygulamalarının gelecek 10 yılda daha da yaygınlaşabileceğini söyledi. Karbon nötr gayelerine yaklaşıldıkça gerçek vakitli bilgiye dayalı şahsileştirilmiş sigorta pazarının büyüyeceğini aktaran Onuş, “Zaman içinde kullanım alışkanlıklarının direkt prime yansıdığı görüldükçe bu poliçelere talep daha da artacak.” dedi.
“Kişisel bilgilerin paylaşılmasında şeffaflık önemli”
İlk etapta şoförlerin, ferdî bilgilerinin paylaşılması konusunda kimi tasaların doğabileceğine dikkati çeken Onuş, zımnilik siyasetleri ve data kullanımı hakkında şeffaflığın sağlanması gerektiğinin altını çizdi.
Nisan ayında yürürlüğe giren yeni trafik sigortaları yönetmeliğindeki düzenlemeye nazaran, elektrikli araçlara yüzde 10 indirim uygulanabileceğini belirten Onuş, bu çeşit teşviklerin devam etmesini beklediklerini de kelamlarına ekledi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
EĞİTİM
22 Kasım 2024SPOR
22 Kasım 2024SAĞLIK
22 Kasım 2024TEKNOLOJİ
22 Kasım 2024EĞİTİM
22 Kasım 2024EKONOMİ
22 Kasım 2024SPOR
22 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.